Lood

Lood om oud ijzer

Het tweedimensionale werk bestond vroeger uit ijzeren platen, die bewerkt werden, soms door ze te bateren, soms door erin te lassen of er voorwerpen op te bevestigen. Ik zocht en vond ze op de schroothoop. De composities van voorwerpen werden op de plaat gelast met een van de lasapparaten, CO2 of elektrisch.

Langzamerhand ging ik houten platen gebruiken, die met lood werden bekleed en waarop een gebaterde ijzeren vorm werd bevestigd, zoals een vlam of een zonsverduistering. Het lood gaat een steeds sterkere rol spelen in mijn werk. Het grijze oppervlak van het verweerde lood roept verontrustende schoonheid op. Het lood wordt bewerkt, er ontstaan figuren in, zoals vogels. Deze vogels worden ingelegd in het lood, zodat het lood een nieuwe dimensie krijgt. Het is lood in lood. Reliƫf moet door het zachte lood worden ondersteund.

Oud Lood

Het lood dat gebruikt wordt is oud lood, dat lang aan de elementen is blootgesteld. Het lood is uitgeslagen en licht van kleur. De delen die bedekt zijn geweest zijn donker van kleur en met de lichte delen zeer contrastrijk.

De schoonheid van lood is onovertroffen. Jesper Jones heeft veel werk gemaakt in grijstinten, die ook in het lood zichtbaar wordt. Het lood is gemakkelijk te vormen, in tegenstelling tot het ijzer. Maar lood is ook kwetsbaar. Als er holle of bolle vormen worden geslagen is er ondersteuning nodig, bijvoorbeeld van een houten bol.

In de loodwerken wordt ook kleur, acrylverf gebruikt. Soms worden vormen ingelegd in lood. Door de kleur van het basislood wordt de vorm versterkt. Een donkere ondergrond laat het lood opbloeien. Kleine toetsen bladgoud vervolmaken de voorstelling.